Wat is buitenreclame? + de 7 voordelen ervan - Promodukties
Wat is buitenreclame? + de 7 voordelen ervan
05 oktober 2023 

Wat is buitenreclame? + de 7 voordelen ervan

Alle reclame-uitingen die je buiten tegenkomt vallen onder buitenreclame. Buitenreclame is dus reclame die gemaakt wordt op straat. Buitenreclame is creatief, uniek, doeltreffend, spraakmakend en ook nog eens goed betaalbaar.

Dit valt onder (mobiele) buitenreclame:

  • Showroomwagen
  • Reclame bakfietsen
  • Digicars
  • Reverse graffiti
  • LED-wagens
  • Fietsreclame
  • Flyeren
  • Sampling
  • Mupi’s
  • Spectacular
  • Projecties
  • Walking billboards
  • Nearstore promotie
  • Mobiele billboards
  • Straatstickers
  • Segways
  • Eventtrailers

Bekijk ze allemaal

Mobiele buitenreclame

In het overzicht hierboven zitten ook een aantal voorbeelden van mobiele buitenreclame. Mobiele buitenreclame is buitenreclame die gemakkelijk te verplaatsen is. Een voorbeeld hiervan is de reclame bakfiets. Daarmee verplaats je je gemakkelijk naar de drukke plekken.

Influencertour met bloemenbakfiets voor Andrelon

Waarom is buitenreclame zo effectief?

Het valt enorm op! Met een goed opgezette campagne grijp je de aandacht van je doelgroep. Vooral wanneer je ook nog eens de interactie met ze aangaat. Ze maken dan direct kennis met je merk (merkactivatie) op een laagdrempelige en prettige manier.

Daarnaast heb je met buitenreclame de kans om een complete stad (of meerdere) over te nemen. Waar je doelgroep ook komt, overal zien ze opnieuw je boodschap. De ene keer tijdens het winkelen, en de volgende dag wanneer ze op weg zijn naar hun werk. Deze herhaling zorgt ervoor dat je boodschap beter blijft hangen.

Voordelen van buitenreclame

Het inzetten van buitenreclame heeft echt enorm veel voordelen. Dit zijn de belangrijkste:

1. Groot bereik

Door je reclame-uiting op de juiste plekken te tonen, creëer je een enorm bereik. Stel je maar eens voor hoeveel mensen er in het weekend door het stadscentrum lopen. Een uitgelezen kans om je boodschap onder de aandacht te brengen van (tien)duizenden mensen.

2. Goed te combineren met online

Buitenreclame is perfect te combineren met een online campagne. Brouwers Bier ging met de campagne “1 jaar gratis op kamers” de straat op. Onze showroomwagen werd omgebouwd tot studentenkamer en het publiek werd aangemoedigd om via Facebook mee te doen aan de winactie. Naast het publiek op straat, bereikte de campagne ook nog eens 238.000 mensen via Facebook.

Hoe zet jij buitenreclame succesvol in? 

Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.

3. Val extra goed op

Vooral met mobiele buitenreclame val je extra goed op. Als je ineens een uitbundig versierde bakfiets in de winkelstraat ziet staan, dan zie je dat meteen. Niet alleen omdat de bakfiets er zo uitbundig uitziet, maar ook omdat je niet gewend bent dat daar een bakfiets staat. Een abri in een bushokje staat daar altijd. Dat ben je ondertussen gewend, waardoor het minder opvalt.


4. Specifieke locaties

Met buitenreclame bepaal jij waar je uitingen zichtbaar zijn. Dat geeft je enorm veel vrijheid. In de winkelstraat, langs drukke wegen, tijdens een evenement, je kunt het zo gek niet bedenken. Het is zelfs mogelijk om je uiting te laten zien waar traditionele media dat niet toelaten. Een goed voorbeeld hiervan is reverse graffiti. Daarmee verspreid je je boodschap op elke plek op straat of op de stoep.

5. Interactie

Mobiele buitenreclame wordt bijna altijd ingezet in combinatie met promotiemedewerkers. Je hebt dus de mogelijkheid om interactie aan te gaan met je doelgroep. Je kunt naar voorbijgangers glimlachen, een gesprek aangaan en iets uitdelen. Daardoor blijft je boodschap veel beter hangen.

6. Flexibel

Stel: op de dag van de campagne blijkt het in die ene straat veel rustiger te zijn dan verwacht. Met traditionele reclame had je nu een probleem gehad. Maar niet met mobiele buitenreclame. Je verplaatst je simpelweg naar het gebied waar het wel druk is. Deze flexibiliteit stelt je ook in staat om je gedurende de dag te verplaatsen, zodat je alle hotspots kunt bereiken.


7. Duurzaam

We kunnen met z’n allen niet meer om duurzaamheid heen. We hebben maar een planeet, en die moeten we zo goed mogelijk beschermen. Met buitenreclame zijn de duurzame opties eindeloos. Wil je bijvoorbeeld flesjes water uitdelen, dan moet je heel wat gewicht meenemen. Dankzij onze elektrische bakfietsen doe je dat op een duurzame (en gezonde) manier. Je kunt ook nog een stap verder gaan. Maak bij je sampling gebruik van biodegradable verpakkingen, zoals we deden bij het uitdelen van koekjes aan reizigers. Wil je iets gezonds uitdelen zoals een appel? Bij Promodukties kopen we het fruit direct in bij de boer voor minder verspilling.

Voorbeelden van succesvolle campagnes

We hebben in de afgelopen jaren honderden campagnes mogen doen voor uiteenlopende organisaties. Denk aan supermarkten, grote merken, goede doelen en lokale ondernemers. Kies hieronder wat je wil bereiken met jouw campagne en bekijk de voorbeelden.

Bekijk voorbeelden voor:


Kosten van buitenreclame. Ook voor jouw budget

Hier komt de kracht van buitenreclame echt naar voren. Omdat er zoveel mogelijk is, krijgt je creativiteit alle ruimte. Juist met een klein budget, moet je zorgen dat je met iets unieks komt. Iets wat opvalt en wat opgepikt wordt. Dit is een mooi voorbeeld van guerilla marketing. Zoveel mogelijk ‘rumor around the brand’ veroorzaken met beperkte middelen.

Mis je zelf de juiste dosis creativiteit, of ben je benieuwd met welke ideeën een buitenstaander komt? Neem contact met ons op. Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw campagne.

Veelgestelde vragen over buitenreclame

Voor welke bedrijven in buitenreclame geschikt?

Buitenreclame is geschikt voor alle bedrijven. Maar niet alleen voor bedrijven. Ook voor goede doelen is buitenreclame een goede manier om aandacht te vragen.

Is buitenreclame duur?

Je kunt het zo gek maken als je wilt. Maar buitenreclame hoeft helemaal niet duur te zijn. Juist voor bedrijven met een klein budget is buitenreclame de ideale manier om hun doelgroep te bereiken.

Wat is het verschil tussen buitenreclame en mobiele buitenreclame?

Mobiele buitenreclame is een vorm van buitenreclame die gemakkelijk te verplaatsen is. Een voorbeeld hiervan is een reclame bakfiets. Als het op de vooraf bedachte locatie te rustig is, zoek je met de bakfiets gemakkelijk een plek op waar het wel druk is. Bekijk 7 voorbeelden van mobiele buitenreclame.

Hoe zorg je dat je opvalt met buitenreclame?

Dat doe je door iets unieks te doen. Mensen worden dagelijks aan een grote hoeveelheid commerciële uitingen blootgesteld. Je moet daarom wel een beetje creatief zijn om indruk te maken. Je kunt er ook voor kiezen om de grenzen op te zoeken door iets brutaals te doen. Bekijk voorbeeld.

Heb jij een uitdaging waar buitenreclame misschien DE oplossing voor is? Laat het ons weten dan denken we met veel plezier met je mee.

Liever bellen? Bel: 0204609007.


Over de schrijver