7 voorbeelden van lokale marketing die ook in 2024 werken
7 voorbeelden van lokale marketing die ook in 2024 werken
31 januari 2024 

7 voorbeelden van lokale marketing die ook in 2024 werken

Lokale marketing is een ijzersterke manier om je merk of product onder de aandacht te brengen, én om een band op te bouwen met je doelgroep. Wie denkt dat lokale marketing alleen voor lokale bedrijven is, heeft het mis. Bijna elk bedrijf heeft er baat bij. Want die directe interactie met je potentiële klanten is goud waard. Als je het op de juiste manier aanpakt dan. Wil je in 2024 opvallen met lokale marketing? Laat je inspireren door deze voorbeelden.

Lokale marketing: niet alleen voor lokale bedrijven

Bij lokale marketing staan twee dingen centraal: aanwezigheid en direct contact met je doelgroep. Je bent aanwezig op de plek waar je potentiële klanten zich ook bevinden. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat. Door aanwezig te zijn, sta je in direct contact met het winkelend publiek. Je deelt iets uit, spreekt ze aan en begroet ze met een glimlach.

Dat maakt lokale marketing geschikt voor alle soorten bedrijven. Natuurlijk werkt deze aanpak voor een lokale winkel, maar ook voor niet-lokale bedrijven. Het gaat dan ook niet puur om directe sales, maar om een relatie met je doelgroep op te bouwen.

Je wilt niet snel even een paar verkopen scoren. Je wilt klanten die de komende jaren trouw blijven aan je merk. Hieronder zie je daar enkele mooie voorbeelden van.


Lokale marketing voor de perfecte merkbeleving

Merkbeleving (ook wel brand experience genoemd) gaat om het gevoel wat klanten krijgen bij je merk of product. En laat lokale marketing nou de ideale manier zijn om deze merkbeleving een boost te geven. Bij het creëren van de juiste merkbeleving, speelt elk detail een rol: wat je uitdeelt, wat je vertelt, hoe de promotors eruitzien, en hoe je bakfiets, walking billboard of showroomwagen eruitziet. Promodukties zorgt ervoor dat alles klopt en in het teken staat van wat jij uit wilt dragen.

Online en offline gecombineerd

Combineer een offline en online campagne met elkaar voor maximaal bereik. Een ludieke campagne doet het goed op social media. Zo vergroot je voor een relatief laag bedrag je zichtbaarheid aanzienlijk.

Brouwers Bier ging met de campagne “1 jaar gratis op kamers” de straat op. Onze podiumwagen werd omgebouwd tot studentenkamer en het publiek werd aangemoedigd om via Facebook mee te doen aan de winactie. Naast het publiek op straat, bereikte de campagne ook nog eens 238.000 mensen via Facebook.



Hoe ziet jouw lokale marketingcampagne eruit

Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.

Voorbeeld 1: Verfrissing op een warme zomerdag

Wat is er op een warme zomerdag nou lekkerder dan een gekoeld drankje? Niets! En als hij ook nog gratis en voor niets naar je toe wordt gebracht, dan kan je dag niet meer stuk. Precies dit is de reden waarom de campagne van Orangina zo goed ontvangen werd. Tijdens Koningsdag reden ze rond met een gekoelde bakfiets met flesjes Orangina. De promotors reden door de stadsparken van Amsterdam om iedereen te trakteren op een heerlijk koel drankje. Dé manier om nieuwe klanten te werven. Daarnaast hebben ze, wanneer ze Orangina straks in de supermarkt tegenkomen, direct een positieve associatie met het merk. Hoe zou jij je potentiële klanten op een positieve manier kunnen verrassen?


Voorbeeld 2: Sorry voor de overlast

Lokale marketing hoeft niet altijd gericht te zijn op meer verkopen. Je kunt er ook sympathie mee opwekken. Bijvoorbeeld wanneer je door werkzaamheden voor overlast zorgt. GVB vond dat reizigers wel een extraatje verdienden. De werkzaamheden aan het OV zorgde voor overlast, en daarom werden heerlijke koeken uitgedeeld aan de getroffen reizigers. Door vriendelijke promotiemedewerkers die iedereen vrolijk begroette. Daar word je toch zelf ook vrolijk van? De koeken waren verpakt in biologisch afbreekbaar plastic. Hygiënisch én duurzaam dus.

Voorbeeld 3: Android takes over

Deze campagne van Android is een mooi voorbeeld van lokale marketing door een niet-lokaal bedrijf. Het lijkt of deze levensgrote groene robot is neergestort op een zilvergrijze auto aan de gracht in Amsterdam. De perfecte manier om Android nog meer onder de aandacht te brengen. Een mooi staaltje guerrilla marketing, want het is uniek, opvallend en lekker rauw.


Voorbeeld 4: Een mobiel terras

Wat doe je als de terrassen gesloten zijn door corona? Simpel: je brengt het terras gewoon naar de mensen. Voor Lowlander bouwden we onze showroomwagen om tot een beer experience op wielen. Via social media konden bierliefhebbers zich opgeven voor de experience. De winnaars kregen vervolgens bezoek van deze rijdende bar met terras. Een perfecte manier om je doelgroep kennis te laten maken met je unieke bieren.


Hoe ziet jouw lokale marketingcampagne eruit

Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.

Voorbeeld 5: Actief personeel werven

Personeel nodig? Dan kun je natuurlijk de vacature plaatsen op de bekende vacaturesites. Maar je kunt ook een stapje verdergaan door je te begeven onder je mogelijke kandidaten. Voor BCC gingen we de straat op om nieuwe winkelmedewerkers te werven. De opvallende walking billboards waren uitgerust met een QR-code. Even scannen en je zag meteen alle beschikbare vacatures. Zo maak je het de kandidaten wel heel makkelijk om te solliciteren. En ze nou eerlijk, dit kun je toch mogelijk over het hoofd zien?


Voorbeeld 6: Product sampling opnieuw uitgevonden

Een product sampling doen, maar dan op een écht opvallende manier? Voor Nivea bouwden we onze reclame bakfiets om tot een rijdende barbershop. Na de scheer- en/of knipbeurt konden de heren de producten van Nivea Men direct ervaren. Lokale marketing op zijn best. Je laat je doelgroep niet alleen kennismaken met je producten, je geeft ze ook een leuke ervaring die ze niet snel vergeten.

Promotie Nivea met bakfiets als kapperssalon omgebouwd

Voorbeeld 7: Meer traffic naar je winkel

Een winkelopening promoten? Dat doe je natuurlijk in de winkelstraat, tussen het winkelende publiek. Maar je wilt natuurlijk ook dat ze je winkel binnenlopen. Pieces kreeg dat voor elkaar door in de winkelstraten sokken uit te delen. Eén per persoon. Om het paar compleet te maken, kon je de andere sok gratis afhalen in de winkel. Zo weet je doelgroep direct hoe ze je nieuwe winkel vinden. Grote kans dat ze niet alleen met de gratis sokken naar buiten lopen…


Veelgestelde vragen over lokale marketing

Wat is lokale marketing?

Lokale marketing is eigenlijk alle marketing die je op lokaal niveau uitvoert. Bijvoorbeeld in de winkelstraat, op het strand, of in de winkel. Met lokale marketing ben je fysiek aanwezig. Lokale marketing heeft dan ook veel raakvlakken met offline marketing.

Is lokale marketing een dure manier van reclame maken?

Dat is nou het mooie van lokale marketing: voor elk budget is een campagne te bedenken. Dat maakt lokale marketing ook perfect voor bedrijven met een klein budget. Benieuwd? Noem ons je budget en wij vertellen je precies wat je daarvoor krijgt.

Welke vormen van lokale marketing zijn er?

Dat zijn er zoveel! Bij Promodukties werken we veel met de volgende vormen van lokale marketing:

- Reclame bakfietsen
- Showroomwagen
- Promotieteams
- Digicars
- LED-wagens
- Fietsaanhangers
- Sampling
- Reverse graffiti

De mogelijkheden zijn eindeloos. Ook voor jouw merk

Bij Promodukties weten we hoe je lokale marketing succesvol aanpakt. We barsten van de ideeën. Wil je weten hoe wij het aan zouden pakken, of wil je gewoon even sparren? Laat hieronder je bericht achter en wij delen onze ideeën met je.

Liever bellen? Bel: 0204609007.


Over de schrijver
Reactie plaatsen