Wanneer zet je een promotieteam in en waar let je op?
Wanneer zet je een promotieteam in en waar moet je op letten bij het opzetten van promotieactiviteiten?

Wanneer zet je een promotieteam in en waar moet je op letten bij het opzetten van promotieactiviteiten?

Het woord “promotieteam” of “promotieactiviteit” is een containerbegrip voor in de fieldmarketing. Zo heb je een promotieteam dat flyers uitdeelt (een flyerteam op straat), een promotieteam op een beurs of event (host of hostess), een promotieteam in de winkel (een productdemonstratie of instore-tasting) maar ook een promotieteam dat op straat samples uitdeelt (een sampling team).

Ieder promotieteam is feitelijk de merkambassadeur (Brand Ambassador) van een merk of organisatie in die situaties waar 1 op 1 communicatie plaatsvindt met de doelgroep. Omdat promotieteams veelal op straat worden ingezet, zou je een promotieteam ook als een OOH (Out Of Home) medium kunnen zien. Geen passief medium maar een proactief medium dat de doelgroep actief aanspreekt!

Waarom zet je een promotieteam in?

Bovengenoemde voorbeelden geven al een beeld maar je zou ook kunnen kijken naar het doel van de inzet van een promotieteam. Waarom zetten merken of organisaties promotieteams in? Als je alle lagen afpelt, houd je altijd 1 van de volgende doelen over:

  • Sales/verkoop realiseren via een online aanbod door middel van een URL of een QR-code.
    Of een verwijzing naar een aanbod in een fysieke winkel. Dan is het doel:
  • Traffic naar een winkel een event of een site. Uiteindelijk is verkoop dan toch ook vaak een (secundair) doel.
  •  Naamsbekendheid, sympathie of informatieoverdracht. Bij (semi) overheidsinstanties, gemeenten en openbaar vervoer zien we dit vaak.
  • Online content genereren in de vorm van foto’s en video’s. In dit geval is het slim om goed na te denken hoe de inzet van een promotieteam enigszins PR-waardig te maken is.

Opening vestiging promoten

Wat is de doelgroep precies?

Het doel van de inzet van een promotieteam is nu bekend. Is het ook bekend wie de primaire doelgroep is? Het mooie van promotieteams als medium is dat je heel gericht te werk kan gaan en juist die mensen kan aanspreken die midden in de doelgroep zitten. Wil je jongeren bereiken? Dan spreken we juist die doelgroep aan. Wil je met jouw winkel of dienst alleen dames aanspreken, dan laten we de heren links liggen. Zo simpel is het.

Waar en wanneer zet je het promotieteam in?

Nu de doelstelling en de doelgroep duidelijk zijn gedefinieerd is de volgende stap om goed na te denken over wat de ideale locatie en het ideale tijdstip is. Als bakker die in de zijstraat van een druk winkelgebied zit, is het eenvoudig misschien. Drukke vrijdagen, zaterdagen en koopzondagen leveren dan de meeste traffic en sales op. Voor een sportschool die zich met name richt op jongeren is het al ingewikkelder! Alhoewel… als je weet waar scholen zijn, de lokale sportvelden of waar de jongeren zich ophouden na school en in de avond, dan is ook deze doelgroep goed te bereiken. Het mooie van de inzet van een promotieteam is de flexibiliteit. Waar je maar wil en wanneer je maar wil, de promotors of Brand Ambassadors zijn er! 

Hoe ziet het promotieteam eruit?

De doelstelling is bekend. We weten heel duidelijk wie de doelgroep is en waar we deze kunnen vinden. Het enige wat we nog moeten bepalen is waarmee we de doelgroep gaan verleiden? Het waarmee valt uiteen in meerdere onderdelen:

  1. Het profiel van het promotieteam
  2. Hoe zien de promotors eruit? Wat hebben ze bij zich aan promotiemiddelen?
  3. Wat delen ze uit? “What’s in it for me?”

1. Het profiel van het promotieteam

Een algemene stelregel is: als je mannen wil bereiken zet je dames in en andersom. Misschien ouderwets en vaak wil je beide doelgroepen bereiken en kies je toch voor een gemengd team. Niet in de laatste plaats voor het plaatje en de groepsdynamiek. Specifieker moet je kijken naar de boodschap en de doelgroep. Wil jij de gemiddelde huisvrouw iets uitleggen over een schoonmaakproduct, dan zou ik geen student inzetten die nog nooit een dweil in zijn handen heeft gehad. Wil je een nieuw hip drankje onder de aandacht brengen, dan werkt dat andersom evengoed.

2. Hoe zien de promotors eruit? Wat hebben ze bij zich?

De juiste promotiekleding is een belangrijk begin. Promodukties raadt altijd aan iets van branding op de kleding te hebben zodat de ontvanger duidelijk ziet wie de afzender is. Wanneer budgetten beperkt zijn kan dit soms met bestaande bedrijfskleding of unbranded kleding die van stickers wordt voorzien. Beter iets dan niets! Minstens net zo belangrijk is wat de teams verder bij zich hebben om op te vallen. Een promotieteam kan onmogelijk iedereen aanspreken. Toch wil je ook de mensen verderop in de straat bereiken. Wanneer men in de doelgroep past en de boodschap trekt aan, dan komen ze vanzelf naar het promotieteam toe.  Promodukties heeft een zeer ruim assortiment aan in het oog springende mobiele media waarmee dit ‘opvallen’ geen enkel probleem is!



3. Wat delen ze uit? “What’s in it for me?”

Wat je ook uitdeelt, het is van belang dat je nadenkt vanuit de ontvanger. Wat heeft hij of zij eraan? Waarom wil je deze flyer, gadget of sample ontvangen. Bij gadgets of samples is het item zelf vaak interessant genoeg. Bij Flyers NIET! Je halve assortiment weergeven op een flyer, zonder een duidelijk en direct opeisbaar voordeel is niet interessant voor de consument, en daarmee een gemiste kans. Geef een korting weg in welke vorm dan ook of bedenk een winactie en je conversie zal vele malen hoger liggen. Een slimme winactie kan tegelijkertijd een manier zijn om een database op te bouwen waardoor je blijvend in contact blijft met je doelgroep. Hoe mooi is dat als jouw bakker je op zaterdag vertelt dat de worstenbroodjes 5 voor de prijs van 3 zijn.

2 promotie voorbeelden

Brouwersbier

Brouwersbier weet heel goed dat de “What’s in it for me” vanuit de consument heel belangrijk is als je je merk of product wil promoten bij de doelgroep. Een jaar lang gratis wonen is wel een heel aantrekkelijk aanbod natuurlijk, zeker voor de studentendoelgroep. Om dit waanzinnige aanbod in de studentensteden maar vooral ook online te laten vliegen, werd onze podiumwagen gebruikt als promotiemiddel. Op dit sowieso al opvallende reclame voertuig, werd een complete studentenkamer ingericht om de prijs duidelijk te verbeelden. Je raadt het al: deze promotie actie ging als een lopend vuurtje rond in de doelgroep.

L’Oréal Loves Motorbikes

L’Oréal wil een nieuw geurtje onder de aandacht brengen bij een Young Urban Professional doelgroep. Gezien het zomerseizoen weten we dat de doelgroep zich in de grote steden op de terrassen bevindt. Maar hoe trekken we de aandacht van de doelgroep? Door een vette motorfiets in te zetten als promotiemiddel! De Host en Hostess zijn dit keer uitgedost in spijkerbroek en leren jas en komen met voldoende geluid aan op de terrassen. Iedereen kijkt op dus om aandacht hoeft het sample promotieteam niet meer te vragen. Een mooi voorbeeld van hoe je met eenvoudige middelen toch heel erg opvalt!


Stappenplan en tips bij het promoten van je bedrijf, merk of dienst

De kunst bij het bedenken van een goede en passende promotiecampagne is om goed na te denken over de stappen:

  1. Doelstelling van de promotie activiteit. Niet zomaar wat doen maar goed nadenken wat bottomline het doel is.
  2. Doelgroep afbakenen. Niet iedereen die het hebben wil maar echt bepalen wie de primaire doelgroep is. Secundair is bijvangst.
  3. Waar en wanneer kan ik de doelgroep bereiken? Geen hogere wiskunde vaak maar een kwestie van boerenverstand.
  4. Hoe ziet het promotieteam eruit?
  5. Welke promotiemiddelen kan ik inzetten om extra op te vallen?
  6. Tot slot: Wat delen we uit? En wat is de “What’s in it for me” voor de consument daarbij?

Hulp bij jouw succesvolle promotieactie?

Promodukties heeft inmiddels ruim 30 jaar ervaring als promotiebureau en samplingbureau, en die kennis delen we graag met je. In een gesprek komen we er snel achter wat wel en niet past en waar wij hulp kunnen bieden. Een brainstorm hoeft niet lang te duren en vaak zien we dat eenmaal geprikkeld de beste ideeën van onze klanten zelf komen. Neem vandaag nog contact met ons op.



Over de schrijver
Reactie plaatsen