De betekenis van sample is ‘voorbeeld’ of ‘monster’. Met product sampling laat je iemand kennismaken met je product door het te laten proeven of ervaren. Het is een bijzonder sterke manier om je product (opnieuw) onder de aandacht te brengen. Hieronder gaan we dieper in op wat het is, waarom het zo goed werkt, welke verschillende vormen er zijn, en laten we je enkele voorbeelden zien.
Ook voor niet eetbare producten
We horen nog weleens het misverstand dat sampling alleen voor eet- en drinkbare producten geschikt zou zijn. Maar dat is absoluut niet waar. Ook een niet eetbaar product is perfect te demonstreren middels een product sampling.
Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe koptelefoon introduceert. Hoe kun je potentiële kopers nou beter overhalen, dan door ze het adembenemende geluid zelf te laten ervaren? Precies, door met een opvallende promo-unit de doelgroep op te zoeken.
Waarom werkt sampling zo goed?
Proeven is geloven, zeggen we bij Promodukties. Het is dé reden waarom product sampling zo goed werkt. Vooral bij eetbare producten of een nieuw drankje. Een nieuw product koop je niet zomaar. Er is altijd een twijfel. Want wat als je het helemaal niet lekker vindt?
Maar wanneer je het eenmaal geproefd hebt en lekker vindt, dan is de stap naar een eerste aankoop erg klein. En daarmee is de kans op een herhaalaankoop groot.
Met niet-eetbare producten werkt het ongeveer hetzelfde. Herinner je je nog de laatste keer dat je een televisie ging uitzoeken? Grote kans dat je naar de elektronicazaak gaat om te kijken. Ze staan daar niet voor niets allemaal mooie beelden te vertonen. Eigenlijk is dat ook een vorm van sampling. Je wil zien wat je koopt.
Dit is ook perfect toe te passen voor meer praktische producten. Heb je een nieuw schoonmaakproduct dat veel gemakkelijker werkt dan andere producten? Bewijs het! Laat zien hoe gemakkelijk het werkt, en laat voorbijgangers vervolgens zelf het gemak ervaren.
Ook voor de lange termijn
Zoals je hierboven hebt ontdekt, werkt product sampling erg goed op de korte termijn. Maar vergeet vooral de lange termijn niet. Er is namelijk nog een reden waarom sampling zo goed werkt. Bij een sampling zijn altijd personen betrokken; de promotiemedewerkers.
Ze geven je product een gezicht en maken je product menselijk. Heel anders dan wanneer je product in een schap in de supermarkt ligt. Ze ervaren niet alleen je product, maar maken ook op een prettige manier kennis met je merk.
Daarom besteed Promodukties altijd veel aandacht aan het selecteren van de juiste promotiemedewerkers. Die moeten niet alleen passen bij je merk, maar ook bij je doelgroep. Is je product gericht op 40-50 jarigen, gebruik dan ook promotiemedewerkers van die leeftijd.
Hoe introduceer jij je product succesvol?
Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.
Vormen van product sampling
De ene sampling is de andere niet. Ga je de straat op, of ga je alleen winkelbezoekers kennis laten maken met je product? Hieronder beschrijven we de verschillende vormen van product sampling die Promodukties organiseert.
Event en festival
Een evenement of festival is een perfecte plek om een specifieke doelgroep te bereiken. Want je weet zeker dat alle bezoekers in ieder geval een ding gemeen hebben: bijvoorbeeld hun favoriete muziekstijl of hobby. Heb je een product dat daar goed op aansluit, dan is dit een hele geschikte vorm van sampling.
Instore
Met instore sampling genereer je gemakkelijk extra sales. Want het product wat je promoot, kan direct aangeschaft worden in de winkel. Bijkomend voordeel is dat winkelbezoekers vaak al in een buying mood zijn. De stap naar een aankoop is dan al snel gemaakt. Zeker met een spontane, vriendelijke promotiemedewerker.
Nearstore
Niet in de winkel, maar in de buurt van de winkel samples uitdelen. Dat is wat je met nearstore sampling doet. Het voordeel van deze vorm is dat je ook mensen bereikt die (nog) niet in de winkel komen, of je winkel nog niet kennen. Deel bijvoorbeeld een lege to-go beker uit, die men gratis met koffie of thee kan laten vullen in de winkel. Een leuke eerste kennismaking, en de kans is groot dat ze er iets lekkers bijkopen.
Voorbeelden van geslaagde sampling acties
Laat je inspireren voor je eigen actie met de volgende voorbeelden. Allemaal uitgevoerd door Promodukties.
Gratis sokken
Pieces opende een nieuwe winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Om de mensen ook daadwerkelijk in de winkel te krijgen, werd een opvallende bakfiets gebruikt. Aan de bakfiets hingen sokken die gratis meegenomen mochten worden. Maar in plaats van een paar sokken, kregen voorbijgangers slechts één sok. De andere sok konden ze gratis ophalen in de winkel.
Een heerlijk koel drankje
Orangina trok op een warme zomerdag met een bakfiets door de Amsterdamse parken. Dankzij de gekoelde bak waren de drankjes op een perfecte temperatuur. Een heerlijke dorstlesser en de perfecte manier om je drankje opnieuw onder de aandacht te brengen.
Van je spierpijn af
Spierpijn na het sporten? Onze showroomwagen werd omgetoverd tot massageruimte en voor de deur van de sportschool geparkeerd. Sporters kregen niet alleen een sportmassage, maar ook een proteïnedrankje van Melkunie. Dat is wel een hele aangename kennismaking!
De mogelijkheden zijn eindeloos. Ook voor jouw merk
Bij Promodukties weten we hoe je succesvol een product introduceert. We barsten van de ideeën. Wil je weten hoe wij het aan zouden pakken, of wil je gewoon even sparren? Laat hieronder je bericht achter en wij delen onze ideeën met je.
Liever bellen? Bel: 0204609007.
Nehat
op 13 Nov 2024Nehat
op 18 Nov 2024Nehat
op 18 Nov 2024Nehat
op 18 Nov 2024Nehat
op 18 Nov 2024