We kennen ze allemaal. Ludieke marketingacties die breed worden uitgemeten in de media of het nieuws. Commerciële campagnes worden normaal gesproken niet meegenomen door redacties. Alleen als het écht PR waardig is, stapt men over dit bezwaar heen. Noodzaak dus om een unieke actie neer te zetten. Het is niet altijd nodig om de voorpagina of het journaal te halen. Kleinere initiatieven halen ook een hoge Return On Investment (ROI). Juist de voorbeelden met humor of een guerrilla marketing achtige aanpak doen het goed voor je naamsbekendheid.
NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT MET ONS OP
0204609007
info@promodukties.nl
1. Suit Supply Billboat
Suit Supply wil haar doelgroep (modieuze mannen) op een ludieke wijze bereiken met een rumour-around-the-brand-campagne. Het budget was beperkt. Promodukties adviseert haar Billboat in te zetten tijdens de GayPride grachtenparade. Meer dan 300.000 mensen langs de grachten die allemaal wachten op de eerste boot met het goede nieuws. Uiteraard zijn de kapitein en matroos strak in het SuitSupply-pak. Dit voorbeeld is niet alleen een eenvoudig format met een enorm direct bereik aan de grachten, ook online doet deze zijn werk goed om de brand awareness te vergroten.
2. Guerrilla Offensief in Supermarktoorlog
Met een tot SRV omgebouwde wagen, is Dirk van den Broek een guerrilla offensief gestart in de supermarktoorlog. De prijsvechter rijdt onaangekondigd langs concurrerende supermarkten. Wie daar boodschappen heeft gedaan, kan in de zogeheten ‘kassamobiel’ zien wat dezelfde merkartikelen bij Dirk kosten. Het effect van deze guerrilla campagne was een enorm hoge PR-waarde en een uitstekende blijvende naamsbekendheid als goedkope supermarkt. De foto is van de voorpagina van de Telegraaf.
Lees ook: Wat is guerrilla marketing?
3. Brouwers bier win-actie
Brouwers bier wil graag zowel mannelijke als vrouwelijke studenten (18+) bereiken, met een brand awareness-campagne tijdens de introductieweken. Promodukties bouwt een rijdende studentenkamer en bezoekt alle grote studentensteden met een ludieke winactie. Wie wil dat nou niet; een jaar lang gratis wonen. Het directe bereik in de steden liep in de vele tienduizenden Opportunities To See (OTS), maar op social media was het bereik nog veel groter door het ‘Tell a Friend’-mechanisme op facebook. (238.000 weergaven midden in de doelgroep!)
Voordelen van een ludieke actie
Het grote voordeel van ludieke marketingacties zit ‘m in de ‘perswaardigheid’. Een standaard commerciële reclamecampagne zal niet snel gratis publiciteit opleveren. Met een goed doordachte marketingactie is die publiciteit wel goed te realiseren. Een bijkomend voordeel is dat ludieke marketingacties met humor zich goed laten fotograferen en filmen. Wanneer je de pers wil halen, móet je wel. Achteraf zijn de beelden ook voor de adverteerder zelf, nog jarenlang een bron van plezier. Goed te gebruiken voor hun eigen nieuwsbrieven, blogs en social media.
NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT MET ONS OP
0204609007
info@promodukties.nl
Promodukties is gespecialiseerd in ludieke marketingacties
Met ruim dertig jaar ervaring weet Promodukties inmiddels wat wel en wat niet werkt. En ook niet onbelangrijk, wij denken graag mee over een haalbare en betaalbare oplossing. Dat meedenken is gratis dus twijfel niet om contact op te nemen.