Wat is merkactivatie en hoe zet je het in voor jouw merk?
Merkactivatie (ook wel brand activation genoemd) is een campagne, een evenement of interactie waarmee een merk bekendheid genereert en een relatie opbouwt met haar doelgroep.
Vaak zijn merkactivaties interactief, en wordt het publiek actief betrokken bij het merk en de dienst of de producten. Een merkactivatie is een “one off” en onderdeel van het algemene, doorlopende proces van branding. Het draagt hier een stukje aan bij.
De term merkactivatie verwijst naar het proces van het bekend maken van een merk bij de doelgroep. Het vergroot het bewustzijn en de betrokkenheid door middel van een “merkervaring”.
Het doel van een merkactivatie campagne
Het doel van een merkactivatie is je merk een gezicht geven en dit overbrengen op je doelgroep. De doelgroep moet zich bewust worden van het bestaan en zich positief betrokken voelen bij het merk.
Pas wanneer dat het geval is zal je onderdeel gaan uitmaken van de “evoked set”* van de consument. Als je dat als merk voor elkaar krijgt bij een aanzienlijke groep over een langere tijd, dan ziet je sales- toekomst er rooskleurig uit!
*= Mensen kennen een evoked set. Hierbij gaat het om een beperkt aantal merken die door de consument in overweging worden genomen bij een aankoopbeslissing. De evoked set kent tevens een ‘ranking’. Bewust of onbewust bevindt zich in de hersenen een top 2, 3 of 4 voor een specifiek product of dienst. Over het algemeen is de evoked set bij diensten kleiner dan bij producten.
Wanneer zet je merkactivatie in?
We krijgen vaak de volgende vraag van onze relaties: Is merkactivatie alleen geschikt voor nieuwe producten of diensten, of ook voor bestaande producten of diensten? Bij een nieuw product of merk ligt het voor de hand dat je moet gaan bouwen aan een identiteit, want er is nog niks.
Dit is echter een naar binnen gerichte visie. Ook voor een bestaand merk, heeft een groot deel van jouw doelgroep veelal een zeer beperkt beeld bij jouw merk. Ook hier is er dus wel degelijk werk aan de winkel!
Kortom, ook voor bestaande merken is het van belang om met doorlopende branding het beeld dat er heerst, te beïnvloeden. Relevante merkactivaties kunnen daarbij helpen.
Verschillende vormen van merkactivatie
Experiential marketing
Experiential marketing, ook wel ‘engagement marketing’ genoemd, is een strategie waarbij een merk een interactieve, levensechte ervaring creëert met als doel het betrekken van het publiek.
Deze ervaringen hebben niet alleen betrekking op de specifieke producten van een merk, maar ook op de waarden waar een merk in gelooft en de gevoelens die het aan zijn publiek wil overbrengen. Vaak gebeurt dit in een digitale omgeving van VR of AR.
Sampling of promotiecampagnes
Een sample campagne is een van de meest beproefde vormen van merkactivatie. Het doel is simpel: je laat mensen een product gratis uitproberen of ervaren in de hoop dat ze het leuk/lekker vinden en het vaker gaan kopen.
Zelfs flyeren zou je kunnen zien als een merkactivatie maar sla het niet te plat is ons advies. Probeer na te denken over de “what’s in it for me” en zet mensen ook een klein beetje aan tot nadenken waar mogelijk.
Winkel activaties
Het doel van merkactivatie is om sterke banden te smeden tussen merk en doelgroep. Uiteraard is er geen betere setting voor een merkactivatie dan op locatie. Onze klanten in de retail en FMCG (Fast-moving consumer goods) maken hier graag gebruik van. Wij organiseren mini-events in hun winkels, zorgen voor catering en muziek en laten hun publiek producten persoonlijk proeven en ervaren.
Evenementen en beurzen
Ook beurzen en (branche-) evenementen bieden kansen om merken te activeren. Of je nu op de beursvloer staat, of een live seminar of presentatie organiseert, deze evenementen versterken de merkbekendheid en laten het merk aan een nieuw publiek zien. Bovendien is een evenement de perfecte setting om andere merkactivatie technieken uit te proberen, zoals experiential marketing en sampling.
De voordelen van merkactivatie
Naamsbekendheid vergroten
Met behulp van de juiste merkactivatie activiteiten genereer je binnen de doelgroep heel veel exposure. De voordelen van de ontstane naamsbekendheid liggen voor de hand op lange termijn, en een goede merkactivatie is de eerste stap in die richting.
Versterkt de relatie tussen het merk en de klant
Merkactivaties helpen je niet alleen bij het aantrekken van je doelgroep, maar ook bij het versterken van de relatie. Bevestiging van de juiste keuze dus. Winkel activatie helpt het merk om gerichte klanten in hun eigen omgeving te betrekken. De winkel is niet alleen een aankooppunt, maar ook een ontmoetingsplek voor het merk om klanten beter te leren kennen.
Genereert meer sales
Het effect van meer merkbekendheid en een sterkere relatie met de doelgroep dan voorheen, is meer sales! Meer mensen zullen je merk/product gaan overwegen en bestaande klanten gaan vaker kopen. Die twee effecten gecombineerd zorgen voor meer omzet.
Merkactivatie tips
Een paar belangrijke tips om in gedachten te houden voor je volgende merkactivatie:
Respecteer je publiek
Zorg ervoor dat je je merkactivatie bedenkt en voorbereid met je publiek in het achterhoofd. Deze campagnes moeten leuk en boeiend zijn, maar vermijd elke activiteit die off-brand, ongepast of irritant is. Bij twijfel, niet inhalen!
Vermenselijk jouw merk
Menselijke interactie is de snelste manier om waardevolle relaties met je doelgroep op te bouwen. Welke methode van merkactivatie je ook kiest, het is belangrijk om echte mensen te betrekken die je merk vertegenwoordigen. Niets blijft beter hangen dan 1-op-1 communicatie en Brand Ambassadors vormen het gezicht van je merk en geven vertrouwen.
Verras je publiek
Het verrassingselement is een effectief middel voor elk merk in een activatiecampagne. Een beetje vreemd maar wel lekker werkt veel beter dan saai en “been there, done that!” Toon lef en ga buiten de meest gebaande paden. Als het maar sympathiek blijft en mensen doet grinniken.
Merkactivatie bureau Promodukties denkt graag mee over de ideale merkactivatie voor jouw merk, product of dienst.