Wat is Guerilla Marketing en hoe ze je het in?

Stel je voor: je loopt nietsvermoedend door de binnenstad van Utrecht, als je ineens een groep Stormtroopers aan ziet komen lopen. Is het een droom? Een uit de hand gelopen vrijgezellenfeest? Nee, het is een perfect uitgevoerde guerilla marketing actie. 

De nieuwe Kinepolis bioscoop wilde op een unieke manier de nieuwe Star Wars film 'Rogue One' promoten. En dat is gelukt. Niet alleen het publiek op straat werd bereikt. Diverse media pikte de actie op, waardoor het bereik door het dak ging. 

Mensen worden dagelijks blootgesteld aan honderden commerciële boodschappen. Je moet dus wel iets geks (of ondeugends) doen om op te vallen. Dat is wat je met guerilla marketing wilt bereiken. 

Heb je maar een beperkt budget? Geen nood. Guerilla marketing is juist dé manier om met een klein budget, een grote groep mensen te bereiken.

Hieronder zie je verschillende voorbeelden van succesvolle campagnes, bespreken we de voor- en nadelen en ontdek je hoe je guerilla marketing voor jouw bedrijf inzet. 


De oorsprong van guerilla marketing

De term guerilla marketing is afkomstig uit de oorlogsvoering, waar het Spaanse woord guerilla gebruikt wordt om een bepaald type oorlog te beschrijven. Hierbij weten kleine groepen strijders een veel groter leger effectief te bestrijden.

De overeenkomst tussen situaties in het bedrijfsleven waar een kleine organisatie een veel grotere organisatie (vaak de marktleider) probeert te bevechten, leidt hier tot de term ‘guerilla’. Maar het zijn niet alleen de kleine organisaties die van guerilla marketing technieken gebruikmaken.

Ook grote organisaties beseffen dat guerilla marketing soms effectiever is dan dure, meer traditionele marketingcampagnes.

Het effect van een succesvolle campagne

Guerilla Marketing is erop gericht om in een zeer korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek te behalen. Veelal zijn deze kosten een fractie van de kosten die dure campagnes met zich meenemen.

Omdat het vaak om ludieke, veelzeggende acties of een bijzondere stunt gaat, is guerilla marketing snel en effectief. Een creatief guerilla idee dat opgepikt wordt kan (met een beetje ‘hulp’) enorme publiciteit (en daarmee mediawaarde) genereren.

Het effect van een goede guerilla actie: 300.000 mensen bereikt me een beperkt budget.

Een goed uitgevoerde guerilla stunt wordt opgepikt door de media, waardoor het bereik enorm vergroot wordt. Dat maakt guerilla marketing een relatief goedkope manier van marketing. Om hetzelfde bereik te halen met een traditionele campagne, zou een veel groter budget nodig zijn.

Hoe zet jij guerilla marketing succesvol in? 

Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.

Voorbeelden van succesvolle guerilla campagnes

Hieronder lees je over een aantal ludieke guerilla marketing acties die wij mochten verzorgen.

Rookworsten verkoop door notarissen

Toen de Hema aankondigde samenlevingscontracten aan te gaan bieden, was het voor een bevriend notariskantoor snel duidelijk: wij gaan dan rookworst verkopen. Investering: 950 euro Resultaat: 150.000 euro mediawaarde


Mega lolly sampling op festivals

Als je Chupa Chups wil uitdelen kun je ze in een samplebag doen en teams op pad sturen. Je kan er ook een muur van eetbare kunst van maken en de festivalgangers zelf laten kiezen. Investering: 100.000 euro resultaat: meer dan een miljoen euro mediawaarde.


Meer voorbeelden van succesvolle guerilla marketing acties

Standaard Guerilla Marketing oplossingen of juist custommade?

De volgende guerilla marketing instrumenten zijn het meest populair:

 1. Reverse Graffiti: middels een professionele hogedrukspuit en een op maat gemaakt sjabloon, worden reclame-uitingen geplaatst op de stoep, de weg of muurtjes op high traffic locaties. Een heel groen duurzaam medium want er wordt geen verf gebruikt.

2. Zadelhoesjes plaatsen op fietszadels. Een gewild medium, want iedereen weet hoe vervelend het is om een nat zadel te hebben. Er zijn tegenwoordig milieuvriendelijke versies verkrijgbaar, gemaakt van recycled plastic. Meer voorbeelden van reclamefietsen.

3. Wildplakken. Wel het bereik maar niet de torenhoge afdrachten aan de exploitanten? Wildplakken kan in vrijwel alle steden van Nederland en voor ieder budget is er een mooi pakket samen te stellen.

4. Muurschilderingen. Uiteraard is dit medium wel in overleg met de eigenaar van het pand. ‘The making of’ alleen al is een Pr waardig event en de publiciteit is al snel gehaald.   

5. Alle mobiele media die zonder vergunning worden ingezet. Waarom wachten tot jouw publiek langs het OOH medium komt als je het medium ook naar de mensen kan brengen?

Wanneer de standaard oplossingen niet passen, is er altijd een custom made oplossing denkbaar:  

Voor- en nadelen

Naast dat guerilla marketing enorm origineel is, heeft het daarnaast ook vele andere voordelen. Hieronder zijn de 3 belangrijkste toegelicht.

Voordelen guerilla marketing

1. Voor elk budget

Bij guerilla marketing gaat het zeker niet om het grootste budget. Het idee is bepalend en dat hoeft lang niet altijd duur te zijn. Soms is een bordje of een pot krijtverf al voldoende.


2. Enorm bereik

De mooiste guerilla marketingcampagnes hebben naast het bereik op straat, een nog veel groter bereik via de media. Natuurlijk gaat niet elk idee viral, maar in overleg met bevriende media is aandacht haast gegarandeerd en schiet de naamsbekendheid omhoog!


3. Perfect te gebruiken voor online content

De best bekeken ‘online content’ wordt gecreëerd door foto- en videomateriaal wat in de fysieke wereld is opgenomen. Door met de actie zowel indirect als direct mensen te bereiken, snijdt het mes aan twee kanten. 

Deze actie van Brouwers bereikte 238.000 mensen op Facebook

Nadelen guerilla marketing

Is guerilla marketing voor iedereen? Het simpele antwoord hier is: NEE!

1. Niet altijd legaal

Vaak krijgen we aan het eind van guerilla marketing brainstorms met onze klanten de vraag: mag dit? ‘Ehmmm officieel niet nee’, is dan vaak het antwoord. We hebben soortgelijke dingen al 100 keer gedaan en eigenlijk vind iedereen het een hele sympathieke vorm van marketing.

Maar het mag officieel niet helemaal nee. Veel merken durven dat kleine risico wel te lopen. De braafste jongetjes uit de klas liever niet… (nb: uiteraard gaan we dan samen op zoek naar de bravere variant MET vergunning.)

2. Kans op negatieve publiciteit

Hoge bomen vangen veel wind. Er is altijd kans op negatieve publiciteit. De kansen kun je verkleinen, maar helemaal zeker is het uiteraard nooit. 

3. Soms lastig meetbaar

Het effect van guerilla marketing is niet altijd even goed meetbaar. Je weet bijvoorbeeld niet exact hoeveel mensen op straat je boodschap zien.

Hoe zet jij guerilla marketing succesvol in? 

Wij hebben genoeg ideeën. Ook voor jouw merk. Meer weten of even sparren?
Bel 0204609007 of mail naar info@promodukties.nl.

Zo zet je guerilla marketing voor je eigen bedrijf in

De kunst bij het bedenken van een goede en passende guerilla marketingcampagne is ‘omdenken’ en denken in metaforen. Wat is de boodschap en hoe kunnen we die anders dan standaard brengen? Zijn er objecten in het straatbeeld die we kunnen gebruiken om ons verhaal te vertellen?

De voorbereidingen

De voorbereidingen zijn afhankelijk van het uiteindelijke doel. Bij actuele campagnes is uiteraard altijd een zeer korte voorbereidingstijd. Dan is het roeien met de riemen die je hebt om iets ludieks neer te zetten. 

Een langere voorbereidingstijd is wenselijk, maar lang niet altijd noodzakelijk. De meeste kleine campagnes zijn snel op te tuigen. Wil je je campagne echt laten vliegen op social media en in de pers, reken dat op een langere voorbereidingstijd. 

Guerilla marketing tips en stappenplan

De volgende stappen helpen je bij de keuze voor guerilla marketing en het vervolgens succesvol inzetten:

  1. Bedenk heel goed wie je doelgroep is
  2. Bedenk waar je je doelgroep het beste kunt bereiken
  3. Bepaal of je standaard marketing instrumenten kunt inzetten (zoals green graffiti) of dat je een custom made oplossing nodig hebt
  4. Kijk goed naar je eigen netwerk. Zitten hier media tussen die je bereik kunnen vergroten? En in hoeverre kun je je eigen (sociale) media inzetten?
  5. Hoe ver durf je te gaan? Ben je het braafste jongetje uit de klas of mag het wel wat stouter (meestal volgt er eerst een waarschuwing)?
  6. Laat je adviseren en inspireren door een partij zoals Promodukties. Wij weten precies dat de mogelijkheden en valkuilen zijn

Hulp bij jouw succesvolle Guerilla Marketing actie?

Promodukties heeft inmiddels 30 jaar ervaring als guerilla marketing bureau, en die kennis delen we graag met je. In een gesprek komen we er snel achter wat wel en niet past en waar wij hulp kunnen bieden. Een brainstorm hoeft niet lang te duren en vaak zien we dat eenmaal geprikkeld de beste ideeën van onze klanten zelf komen.

Bel ons op 0204609007 of stel je vraag, dan nemen wij contact met je op.