Personeel werven in 2024? 5 originele & creatieve manieren

Kamp je met een personeelstekort? Een pijnlijk gevolg is de economische schade die daaruit voortkomt. Ga maar na: als jij te weinig winkelpersoneel hebt en klanten worden niet snel genoeg geholpen, dan zijn ze weg. Zo simpel is het. 

Je moet iets. Maar elk bedrijf schreeuwt het van de daken. Hoe zorg je dat je opvalt, en dat jij die nieuwe medewerkers binnenhaalt? Hieronder vind je 5 originele & creatieve manieren voor het werven van personeel die ook in 2024 werken. 

Bijkomend voordeel: je zet ook direct je bedrijf extra in de schijnwerpers.

De vraag die iedereen zich stelt bij de zoektocht naar personeel: Zijn de mensen er echt niet, of vindt de werkgever ze niet? Wij van Promodukties denken dat laatste en bewijzen dat door onze klanten te helpen zoeken (en vinden!). 

Uiteraard doen we dat op onze manier. Door impactvolle 1-op-1 communicatie in te zetten in combinatie met onze mobiele media. 

What's in it for me?

Voordat we een aantal succesvolle manieren van impactvolle personeelswerving laten zien, allereerst een algemene suggestie voor iedereen die opzoek is naar personeel: zorg dat je een goed antwoord hebt op de vraag ‘what’s in it for me?’ 

Waarom moeten de kandidaten bij jou komen werken en niet bij een ander? Geen ingewikkeld verhaal over het HR beleid, maar ‘wat valt er te halen’ op korte termijn.

1. Walking billboards tussen de doelgroep

Uiteindelijk zijn er heus nog wel mensen die een leuke (bij) baan zoeken. Je moet ze alleen actief benaderen en de dialoog aangaan. "Zoek jij nog een leuke bijbaan? Of uw zoon, dochter, kleinkind? Wij hebben die baan en je krijgt er gelijk een heel mooi welkomstgeschenk bij." 

Grote voordeel van onze walking billboards is dat je er overal mee kan komen. Buiten, maar ook binnen. Op de poster communiceer je de boodschap en met de opvallende lichtkrant trek je de aandacht. 

Daarnaast zijn het onze enthousiaste promotors die de mensen aanspreken natuurlijk. Even de QR-code scannen et voilà, men zit gelijk op de juiste plek op je website.


2. Spreek potentiële kandidaten aan op hun werkplek

In de bouw en techniek is het tekort aan goed personeel misschien wel het grootst. Men is zo druk aan het werk dat men niet eens nadenkt over een switch. 

Totdat men op de bouwplaats wordt aangesproken door een charmante dame met iets lekkers voor bij de koffie. Zeker in combinatie met een groot mobiel billboard met een niet te missen boodschap. 

Het zaadje is gepland en ineens begint men wel na te denken over een andere baan. ’s Avonds checkt men de site en laat een telefoonnummer achter voor een vrijblijvend gesprek. Kortom: Weet jij waar potentiële kandidaten zich ophouden? Doe wat met die kennis!


3. Plaats jouw aanbod bij de concurrent voor de deur

Wanneer het tekort echt nijpend wordt, is het tijd om echt aan de bak te gaan. "In love and war all is fair", dus waarom proberen we niet eens bij de concurrent of er mensen zijn die graag een switch zouden willen maken? 

Op de openbare weg ben je vrij om rond te rijden en jouw wervingsboodschap onder de aandacht te brengen. Het grote voordeel van onze mobiele media is dat je dat op ieder moment en op iedere plek kan doen. Ook een rondje langs je concurrenten behoort tot de mogelijkheden.


4. Organiseer je eigen mini ‘event’ voor impactvol contact met je doelgroep

Maak je omgeving deelgenoot van je problemen & uitdagingen. Dat is de beste manier om je problemen (het personeelstekort) op te lossen. Wanneer je tegelijkertijd laat zien wat voor een leuke ‘club’ je bent om bij te werken, gaan mensen echt met je meedenken. 

Binnen jouw klantenkring en doelgroep zit vaak een “ben jij of ken jij iemand” persoon die kan helpen bij het invullen van jouw vacatures. 

Kinderopvang KinderRijk organiseert vanuit die gedachte kleine events op plekken waar veel ouders met jonge kinderen komen. Bijvoorbeeld in een park. Er is van alles te doen voor jong en oud. Er worden branded appels uitgedeeld en je kan je eigen gezonde shake maken. 

In de gesprekken die ontstaan gaan mensen meedenken, want ze willen graag wat terugdoen. "Ken jij of ben jij onze nieuwe collega? Laat het ons weten."

Een mooi voorbeeld van de inzet van een reclame bakfiets

5. Val op door de sollicitatiegesprekken bij de kandidaat voor de deur te doen

De tijden van dikke leasebakken direct bij het tekenen van een contract zijn weer aangebroken inmiddels. Misschien niet voor iedere organisatie weggelegd, maar het valt wel lekker op. 

En daar gaat het nou precies om. Zorgen dat je opvalt als werkgever en dat de doelgroep over je gaat praten. Promodukties denkt graag mee over hoe jij als werkgever lokaal kan opvallen. 

Soms kan dat met eenvoudige middelen, maar misschien heb je wel een landelijk probleem met het werven van mensen. In dat geval is het raadzaam om na te denken over een wervingscampagne die dusdanig opvalt, dat deze zelfs ‘PR-waardig’ wordt. 

Het grote voordeel hiervan is dat je niet alleen opvalt in de fysieke wereld, maar ook online met landelijke dekking.

Een voorbeeld: Waarom moeten de sollicitanten altijd naar de werkgever komen? Is het niet leuk om het eens om te draaien? Een sollicitatiegesprek bij jou voor de deur? Geen probleem we komen graag langs. 😉



Deze mobiele showroom is ook perfect in te zetten voor het houden van sollicitatiegesprekken.

Wat is jouw uitdaging?

Ben jij op dit moment dringend op zoek naar personeel en kan je wel wat hulp gebruiken? Promodukties heeft ideeën genoeg. Ook voor jou. Benieuwd? Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen vrijblijvend contact met je op.